Enska Kettunen

lauantai 5. maaliskuuta 2016

Hiihtoloma - Skiing Holiday

Maaliskuussa on kouluissa viikon mittainen hiihtoloma. Tämän vuoden hiihtoloman saimme aloittaa lämpimässä säässä. Hiihtolomakelit eivät olleet viikon alussa ihan parhaimmasta päästä, sillä lämpötila oli nollan seutuvilla ja sää pilvistä ja sateista.  Ihmettelin hiihtäessä, kun Pogostan laduilla oli todella vähän ihmisiä hiihtämässä. Varmaan osa hiihtolomalaisista oli suunnannut loman ajaksi Lapin hiihtokeskuksiin, etelän lomakohteisiin tai toiset ovat vain jättäneet hiihtämisen väliin lämpimän sään takia? Ladut ovat maaliskuussa todella hyvässä kunnossa, hanki kantaa hiihtäjää, joten talven parhaimmat ladut odottavat hiihtäjiä nauttimaan luonnosta valkoisten hankien keskelle. Aiemmin helmikuussa mainitsin uusien suksien hankintaprosessista ja päädyimme hiihtoloman aluksi Salomonin karvapohjasuksiin (Salomon R-skin). Ne maksoivat 250 €/pari ja kahteen pariin suksia meni rahaa 550 €, kun ostimme suksien lisäksi yhdet sauvat ja luistovoiteita. Ilomantsin kauppiaalla ei ehkä ole myynnissä maakunnan halvimmat sukset, mutta häneltä ei tarvitse ostaa sikaa säkissä.  Kauppias antaa suksia koekäyttöön ja kun löytyy sopivat sukset, niin kaupat tehdään sen jälkeen. Lisäksi häneltä saa hyviä neuvoja voiteluun ja suksien huoltoon. Hiihtoloman lopussa sää muuttui kauniiksi ja saimme nauttia aurinkoisista kevätpäivistä.

Hiihtolomalla sää vaihteli pikkupakkasista aina plussan puolelle
Allekirjoittanut hiihtoreissulla maaliskuussa vuonna 1972
Maaliskuu on yleensä vuoden kauneinta aikaa, jos aurinko pääsee paistamaan täydeltä terältä. Maaliskuun aikana kevät etenee suurin harppauksin ja elämä palaa tänne pohjoisiin metsiin. Ennen muuttolintujen saapumista meidän paikalliset linnut, harakat, talitintit ja kuusitiaiset aloittavat kevätsoitimet. Maaliskuun alussa kuusitiainen alkaa sirkutella vanhoissa kuusimetsissä (Parus ater or Periparus ater). Hiihtoretkellämme harakka säksätti metsässä äänekkäästi ja korppi lenteli päällä etsien mahdollisia ruokajätteitä. Käpytikat ovat aloittaneet jo muutamia viikkoja sitten koputella läheisen kuusimetsän vanhoissa puissa. Eräänä maaliskuisena iltana hämärän jo laskeuduttua, olin kuulevinani helmipöllön tiheää puputusta läheisestä kuusimetsästä? Nuorempana tein kymmenkunta pönttöä helmipöllöille, mutta nyt ne ovat saaneet etsiä pesäpaikkansa muualta. Pöntön hoito vaatii liian paljon työtä kesäaikoina ja puihin kiipeily ei onnistu enää kuin nuorempana.

Kuun lopussa kesämökkimme lähellä olevaan sulaan jokeen tulevat ensimmäiset laulujoutsenet. Niiden kaunis lauluääni kuuluu voimakkaana meidän mökin terassille saakka kuulaina kevätiltoina. Odottelen innokkaana myös teerien kevätkonserttia kesämökkimme läheisellä suolla. Tänä keväänä ahma ja ilves olivat käyneet mökin lähellä olevalla purolla maaliskuun puolivälissä. Mökkimme sijaitsee Kasinjärvellä ja sen nimi tarkoittanee kissaa ja tarkemmin ilvestä.

Kaunis viikonloppu houkutteli hiihtämään majavapurolle. Siellä majavat olivat taas talven aikana katkoneet useita puita ja ne kuljettivat puut majavapuroon. Puron lähellä talvipesässä oleva karhu ei ollut vielä herännyt talviunilta ja myös puro oli vielä jäässä.

Hiihtolomalla kävimme pikaisesti Englannissa. Lensimme aluksi Helsingistä Lontooseen ja jatkoimme sieltä matkaa bussilla. Bussilippua ostaessamme myyjä tarjosi minulle seniorikorttia. Olen siis virallisesti nyt seniori, ainakin Englannissa! Suomessa siihen menee varmaan kolme tai neljä vuotta. Sain seniorikortilla bussiliput puoleen hintaan, vaimo joutui maksamaan normaalihinnan, kun hän on minua nuorempi.
Nousimme vahingossa väärään bussiin tai ainakin luulen niin. Bussi kierteli kolme ja puoli tuntia eri kylissä ja kaupungeissa, ennenkuin pääsimme perille sateiseen Cambridgeen.
Bussimatkalla menimme mm. Lutonin kaupunkiin. Siellä oli paljon vanhoja rakennuksia ja ensivaikutelma oli se, että ympäristö ei ollut ihan siistimpiä. Tienvarsilla oli paljon roskia, talojen pihoilla oli kaikenlaista roinaa ja talot pääosin vanhoja ja korjausta odottavia. Gambrige on huomattavasti viihtyisämpi ja siistimpi kaupunki. Tämänkertainen reissu Gambridgeen oli meidän kolmas tai neljäs matkamme.
Ensimmäisinä päivinä Gambridgessa sää oli harmaa ja kolea, mutta loman lopussa aurinko paistoi ja sää alkoi olla keväisen lämmintä.
Illalla kävelimme joen vartta seurailevaa tietä ja ihailimme jokivarren maisemia ja siellä uiskentelevia joutsenia.

Joenvarret olivat täynnä asuntoproomuja, joista nouseva koksinhajuinen savu toi mieleeni nuoruudenaikaiset tuoksut kotikuntamme metallipajan ympäristössä.

Kaupungin läpi virtaavan joen varrella on kymmeniä soutuklubien rakennuksia, jotka olivat toinen toistaan prameampia.

Gambridgessä oli öisin pakkasta ja aamulla kylmän yön jälkeen paksu sumu peitti kaupungin.
Aamuaurinko lämmössä sumu haihtui kuitenkin nopeasti ja lämpötila nousi 10 asteeseen. Kaupungilla kävellessä haistelin keväisten kukkien tuoksuja ja myös ravintoloista levisi houkuttelevia makunautintoja. Valitettavasti niissä ei ollut myynnissä moniallergiselle sopivia ruokia. Kaupungilla kävellessä tuli vastaamme ihmisiä kymmenistä eri maista ja puheensorina toi mieleen monikulttuurisen maailman. Gambridgen yliopistoissa opiskelee noin 20 000 opiskelijaa ja tuhansia nuoria tulee Britannian ulkopuolelta. Pakolaisia en tavannut Englannissa lainkaan vaikka täällä suomessa heitä tapaa lähes joka paikkakunnalla.

King Gollegessa kävimme suuressa kappelissa, joka oli tänä keväänä remontissa. Mieleen jäi sisällä häärivät remonttimiehet ja rakennustelineet. Osa sisääntulijoista ei havaintojen mukaan maksanut sisäänpääsymaksua ja varmaan syynä oli se, että toisella portilla ei ollut valvojia.

Kaupungin puistoissa kukkivat narsissit, krookukset, jouluruusut ja orvokit. Kevät oli reissumme viimeisinä päivinä alkamassa myös täällä Britanniassa.

Paluumatkalla menimme Helsingin lentoasemalta Kivistöön taksilla. Taksikuski sanoi, että hänellä ei ole tarpeksi vastuurahaa. Lisäksi hän ei tarjonnut eikä antanut meille matkasta kuittia.  Nuori taksikuski ei löytänyt perille ilman opastusta ja luulen, että palkkakuski ei jatka pitkää "virassa". ! Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin tai ainakin melkein? Kotiin saavuttua verottajan selvityspyyntökirje odotteli postin joukossa ja selvityksen teossa vierähti sitten viimeinen lomapäivämme ilta.